Op Horse Event 2022 had ze een mooie stand opgebouwd met haar schilderijen, genaamd HARTniek’s ART. Arts gemaakt op hout, canvas of papier. Anniek maakt verschillende arts op aanvraag. Binnen 45 minuten staat jouw huisdier op een hout paneel of een canvas doek. Anniek heeft haar bedrijf van heel klein opgebouwd tot op het punt waar ze nu is. Zo staat ze o.a. op grote events zoals Horse Event. Aan de hand van vragen leren wij Anniek in dit interview beter kennen. Hoe is ze begonnen, welke materialen gebruikt zij, maar ook wat haar doelen voor in de toekomst zijn. Verder heeft ze speciaal voor dit interview een mooie art gemaakt waar meerdere ‘work in progress’ foto’s van zijn gemaakt zodat iedereen kan zien hoe ze te werk gaat. Nieuwsgierig? Lees verder!

Allereerst de belangrijkste vraag: wie ben jij? Zou je jezelf eerst kunnen voorstellen?
Ik ben Anniek, 22 jaar oud en sinds mijn 15e heb ik mijn eigen bedrijfje in het maken van handgemaakte schilderijen. Ik ben geboren en getogen in Noorwegen, waar ik de natuur en buiten zijn heel erg heb mogen leren waarderen. In Nederland, toen ik hier kwam wonen vanaf mijn 13de, leerde ik gezelligheid, burgerschap en meer over business. Dit heeft mij gemaakt tot een reislustige, gedreven en gepassioneerde jonge vrouw volop in de bloei van mijn leven. Ik heb zelf ook een paard die mij elke dag ontspanning en vreugde biedt.

Hoe en wanneer ben je begonnen met het maken van deze arts?
Ik was als klein kind heel erg stout. Deed alles wat verboden was en er was geen houden aan. Toen ik begon te tekenen werd ik aangeprezen voor dat ik voor het eerst iets goeds deed. Dit heeft mij blijkbaar sterk gestimuleerd omdat mijn lievelingshobby al vanaf 2 jaar oud zijn tekenen en schilderen is. Omdat ik er zo veel tijd altijd aan besteedde, en altijd kritisch ben geweest op verbetering, merkte ik dat ik ook schilderijen en tekeningen in opdracht kon maken voor anderen.
Ik teken en schilder al mijn hele leven, ik deed het voordat ik kon praten. Dieren en voornamelijk paarden zijn altijd mijn favoriet geweest. In 2013 maakte ik kennis met olieverf, en twee jaar later stond ik op markten te verkopen. Ook toen al 'jouw huisdier op hout'. Destijds was het nog op oud schuttinghout, inmiddels op professioneel gezaagd glad vurenhout en met de beste olieverfmaterialen.

Ook heb je een eigen instagram account waar je regelmatig jouw arts plaatst. Wat is de inspiratie achter dit instagram account?
Ik denk altijd heel erg in mijn hoofd over hoe ik iets wil presenteren. Ik heb altijd beelden in mijn hoofd over hoe ik iets eruit wil laten zien, en op Instagram probeer ik dat voorzichtig ook neer te zetten. Gelijke foto’s, hoeken, perspectieven en achtergronden. Op langere termijn zou ik wel graag meer willen experimenteren met hoe ik mijn pagina nog professioneler kan aanprijzen met de schilderijen. Voor nu is het een zeer uitgebreid portfolio.

Wat geeft jou motivatie om dit te blijven doen?
Iemand blij maken vind ik het mooiste wat er is. Met deze schilderijen kan ik mensen over de gehele wereld blij maken en ook helpen met bijvoorbeeld een aandenken aan een verkocht of ingeslapen huisdier. Dat vind ik speciaal en heel mooi om daarbij te mogen helpen.

Heb je iemand waar je tegenop kijkt wat jou inspiratie geeft?
Ik denk dat dat een soort gevoel is binnen mijzelf. Ik heb geen externe inspiratiebron voor deze schilderijen, behalve het blij maken van iemand anders. Ik vind het leuk om te doen, om mijn vaardigheid te verbeteren. Ik wil altijd ook streven naar verbetering en kritisch blijven voor mijzelf.

Kun je kort uitleggen hoe jij te werk gaat als je een opdracht binnenkrijgt en welke materialen jij gebruikt?
Ik maak de huisdieren in opdracht meestal op hout of canvas. Verder gebruik ik terpentine voor het reinigen van de penselen en het verdunnen van verf. Hier kan je ook medium voor gebruiken. Verder gebruik ik Van Gogh of Winton olieverf en goede penselen. Mijn lievelingspenselen zijn van Da Vinci, Figura en AMI.
Ik begin met een foto van een huisdier. De kopers kiezen dan een formaat. Ik teken los uit de pols het huisdier op met potlood van de foto op mijn telefoon. Ik heb een telefoon met extra groot beeldscherm zodat ik zo het beste de details kan zien. Dan begin ik met een grove penseel met de kleuren, en vervolgens werk ik met kleinere penselen naar de kleinste details. De ogen komen altijd als laatste.

Heb je altijd alleen paarden en huisdieren geschilderd?
Ik ben begonnen met paarden schilderen. Toen ging ik langzaam naar vossen, honden en vogeltjes. Sinds ik officieel werk met mijn bedrijf maak ik alle dieren in opdracht, ook bijvoorbeeld stinkdieren, slangen en kippen. In mijn eigen tijd maak ik andere dingen; abstract werk (vaak heel groot), winkelstraatjes, vrouwen en ik sta in de zomer in Spanje schilderijen te verkopen van dat desbetreffende dorpje.

Om even in het thema paarden te blijven. Wat is het meest bijzondere paardenras die je hebt gemaakt?
Dat is een moeilijke. Ik vind Curly's wel bijzonder, omdat zij zo'n andere vacht hebben dan de meeste paarden. Ik heb recent een Falabella mogen schilderen uit Argentinië, dat vond ik ook wel bijzonder. Altijd leuk om werk te maken over andere continenten.
Wat is het gaafste waar je ooit met een stand hebt gestaan en op welke art ben je het meest trots?
Oh moeilijk. Ik vind het super leuk om in Spanje op de boulevard te staan bij ondergaande zon, een zeebriesje in je rug en allemaal vrolijke toeristen. In 2019 ging ik naar Berlijn, dat was ook heel gaaf. Met mijn zelf beschilderde hippiebus vertrok ik naar Berlijn en mocht ik daar een week staan op een WK met mijn schilderijen, ook heel gaaf. In 2023 is die WK in Nederland, dan ga ik zeker weer.
Ik heb twee dagen voordat ik mijn paard moest inslapen hem heel groot en vurig nageschilderd. De achtergrondkleuren waren roze, paars en blauw. Ik heb dat schilderij bij hem gehad met zijn inslapen. De dag erna kleurde de hemel exact die kleuren van het schilderij, dat vond ik zo bijzonder. Dat schilderij gaat nooit weg.
Wat zou je nog willen bereiken? Wat zijn jouw doelen?
Ik wil heel graag als ik afgestudeerd ben (ik studeer Verpleegkunde) mijn interesses en vaardigheden willen combineren tot een baan. Yoga, schilderijen en kunst, paarden en de kennis over het menselijk lichaam, en dat dan samen in bijvoorbeeld lessen of cursussen. Verder wil ik mij nog meer verbeteren in schilderijen op groot doek met abstracte achtergronden maar realistische onderwerpen en topics. Een vrouw met een hele spetterende achtergrond ofzo. En altijd door blijven verbeteren en genieten van wat ik maak!
Wat staat er nog op jouw bucketlist qua art maken?
Ik zou graag les willen geven. Daarvoor moet ik mijn portfolio uitbreiden en dat is echt een bucketlist item, lijkt me ook super leuk. Verder wil ik verder experimenteren met achtergronden en kunst vanuit je hart. Schilderen op gevoel.
Heb je een grote inspiratiebron of iemand die jij graag zou willen ontmoeten op het gebied van arts schilderen?
Ik vind de werken van Arthur Braginsky echt prachtig. Hoe hij dieren en mensen zo kan schilderen, helemaal één met de achtergrond, vind ik heel knap. Ik zou wel dolgraag hem een keer bijwonen en toekijken hoe hij zoiets creëert.
Als je een tip zou mogen geven aan anderen die willen starten met schilderen/ tekenen, wat zou dat zijn?
Ik denk dat maken wat je echt leuk vindt al een hele goede stap is. In creatief zijn moet je je niet laten limiteren! Verder is detail super super belangrijk. Ik observeer meerdere uren per week hoe bijvoorbeeld de lijnen en afstanden in een kattenkop werken, zodat je schilderij echt een uitdrukking krijgt van het dier. En investeer in goede materialen! Dat maakt het schilderen en tekenen zo veel makkelijker en leuker. Sommige tubes van de olieverf heb ik al 9 jaar en die zijn nog steeds goed. Eenmalige aanschaf en gaat super lang mee.
Bedankt voor het interview, Anniek!
Wil je ook zo'n gave art? Contact Anniek. Te vinden op Instagram onder de naam: Hartnieks Art of via de mail te bereiken op: hartnieksart@gmail.com
En hier natuurlijk het definitieve eindresultaat: