Hoe creëer je als paardenhouder een situatie die voldoet aan de natuurlijke behoeften van je gedomesticeerde paard? Een interessante vraag die Margot den Ouden in haar boek Paardennatuur probeert te beantwoorden.
Vanuit het verleden zijn we gewend om paarden op stal te zetten, veel krachtvoer te geven en eenmaal per dag uit stal te halen voor werk. En dat kan anders. Gelukkig wordt er steeds meer bekend over de natuurlijke behoeften van het paard en passen steeds meer stallen zich aan die behoeften aan. Als voedingsadviseur ben ik er van overtuigd dat de gezondheid van een paard wordt bepaald door alle factoren om het paard heen. Je kunt het een niet los zien van het ander. Je kunt nog zo je voeding aanpassen, maar als je huisvesting niet op orde is, dan zal het effect minimaal zijn en vice versa. Mijn paarden staan al jaren op een stalling met een track en/of 24/7 buiten. Of zoals de auteur het noemt: een stal met uitloopsysteem. En ik ben niet voor niets al een jaar druk bezig met de inrichting van onze equihabitat. Het boek Paardennatuur sluit aan bij mijn gedachtengang en ik ben dan ook heel benieuwd naar de inhoud!
Het boek heeft als onderschrift: Gids voor een paardwaardig leven. In vijftien hoofdstukken gaat de auteur door de basisvoorwaarden heen om een paard gezond te kunnen houden. Het boek heeft als uitgangspunt dat iedere paardeneigenaar het beste voor zijn of haar paard wil. Maar dat wil niet zeggen dat het dan ook het beste voor het paard is.
Het doel van het boek is om de lezer te informeren, inspireren en aan te moedigen om buiten de traditionele wereld van paardenhouden te stappen. Het is geschreven vanuit de ervaring en kijk op paarden van de auteur, aangevuld met een aantal (wetenschappelijke) onderzoeken. In het boek staan diverse adviezen over voeding, huisvesting, het wezen paard en de betekenis in ons leven. Maar zo geschreven dat het de lezer vooral aan het nadenken zet. Het is zeker niet de insteek om klakkeloos alle adviezen te volgen, juist niet.
De vijftien hoofdstukken volgen elkaar niet in belangrijkheid op, omdat alles met elkaar samenhangt. Je kunt de hoofdstukken zelfs los van elkaar lezen. Welke onderwerpen komen aan bod?
- Ontwikkeling: de geschiedenis van het paard
- In het wild: het familieleven van wilde paarden, hiërarchie, dynamiek en hengstengroepen
- Gevoel en wetenschap: Waarom onderzoek niet zaligmakend is en je op je gevoel mag vertrouwen
- Huisvesting: het houden van paarden in een beperkte omgeving, met voldoende bewegingsmogelijkheid en uitdagingen, aandachtspunten en voorbeelden van uitloopsystemen
- Spijsvertering: de weg van voedsel door het paard, darmflora en goede mest
- Voeding: de basis van paardenvoeding is goed hooi - aanvullende voeding, overgewicht, ongeschikte voeding, Academia Liberti en de genezing van Nina
- Darmparasieten: onderhuurders in de paardendarm, eitjes tellen en manieren van ontwormen
- Hoeven: de ongezonde effecten van hoefbeslag, het belang van goed bekappen, voorbeelden gezonde en ongezonde hoeven
- Beweging: het belang van gezonde beweging
- Paardrijden: wat er met een paard gebeurt als je het een bit in doet of op zijn rug gaat zitten
- Mijn verhaal: hoe ik er toe kwam om te stoppen met rijden
- Stress en pijn: oorzaken van stress en pijn, signalen herkennen
- Gezondheid: symptoombestrijding is iets anders dan genezing, enkele welvaartsziekten
- Mens en paard: de relatie tussen twee zoogdiersoorten
- Het beste: iedereen wil het beste voor zijn paard
Ik vind het een fijn en leesbaar boek dat zowel voor de ervaren als de net beginnende paardenhouder veel vertelt over het wezen paard en het natuurlijke gedrag. Ondanks dat onze paarden al jaren gedomesticeerd zijn, hebben ze nog steeds hun oerinstinct en natuurlijke behoeften. Deze gids geeft je daar veel informatie over. Het staat vol met informatie, maar ook met praktische tips. Het is rijk geïllustreerd met veel foto’s die de tekst onderschrijven. Ondanks dat het boekje 'maar' 115 pagina's telt, is het een complete gids voor de paardenhouder en -eigenaar die zich bewust wil worden van de behoeften van zijn of haar paard(en). Een aanrader voor iedere paardenhouder die verder wil kijken dan de traditionele manier van paardenhouden. Het maakt je bewuster van de verantwoordelijkheid die je naar je paard toe hebt.
Het boek kost 26,95 euro en is te bestellen bij de auteur via e-mail margot@dingemandtp.nl of Facebook.