Foto op omslag: Martin Fuchs en Chaplin tijdens de prijsuitreiking. Foto: Richard Juilliart voor FEI
Martin Fuchs uit Zwitserland heeft de Longines FEI Jumping World Cup in Leipzig afgelopen zondag gewonnen. Daarbij versloeg hij de in totaal 35 ruiters, inclusief de verdedigend kampioen en landgenoot Steve Guerdat.
Hij sloot de drie-daagse competitie af met in totaal vijf strafpunten. Fuchs reed Chaplin op dag 1 en dag 3, op dag twee klom hij in het zadel van The Sinner. Een strategie die duidelijk zijn vruchten afwierp!
Op de tweede plaats was het de Nederlandse Harrie Smolders die de finale in ging op gelijke hoogte met Fuchs. Met een totaal van acht strafpunten moest hij toch zijn meerdere erkennen in de Zwitser.

Het complete podium, v.l.n.r: Harrie Smolders, Martin Fuchs en Jens Fredricson. Foto door Richard Juilliart voor FEI
Jens Fredricson uit Zweden keerde huiswaarts met de bronzen medaille, hij eindigde de competitie met Markan Cosmopolit met acht strafpunten. Hoewel Fredricson en Smolders op gelijke hoogte eindigden, was het Smolders die met minder strafpunten de finale in ging waardoor hij op de tweede plaats eindigde.
Fuchs eindigde tweede bij de vorige World Cup Finals in 2019 in Gotenburg, zijn wedstrijd in Leipzig was een verzameling van 's werelds beste springtalenten, inclusief voorgaande kampioenen als Marcus Ehning (Duitsland), McLain Ward (VS) en landgenoot Steve Guerdat.
Zowel Guerdat als Ehning hoopten op hun vierde titel, terwijl Ward zijn best deed voor een tweede overwinning. Met de springwedstrijden verdeeld over drie dagen en verschillende formats, stond de deur wagenwijd open voor zowel de veteranen als de nieuwkomers.
De punten vanaf dag 1 werden meegenomen in het eindresultaat. Het was dus belangrijk om de hele competitie goed te presteren.
Voor de start van de zondag was het McLain Ward die aan de leiding ging met nul strafpunten, gevolgd door Smolders met vier strafpunten. Fuchs stond gedeeld derde met Harry Charles uit Groot-Brittannie, beide hadden vijf strafpunten verzameld. Guerdat, de titelverdediger uit 2019, was in het midden van het veld terug te vinden op plaats dertien nadat hij een aantal teleurstellende ritten had gereden, waarbij hij meerdere strafpunten verzameld had.

McLain Ward met Contagious. Foto door Richard Juilliart voor FEI
De rijders en hun vier-hoevige partners moesten nog twee rondes afleggen op zondag, waarbij enkel de top 20 door ging naar de laatste ronde. Een barrage zou er enkel komen als er plaatsen gedeeld werden door de ruiters.
Helaas zorgde dat er voor dat een aantal zeer getalenteerde ruiters na de eerste ronde afvielen, hoewel de meeste er erg goed mee omgingen. Noora Forsten, die Con Caya reed voor Finland zei er het volgende over; "Mijn merrie heeft fantastisch gesprongen. Ik denk dat het een positieve ronde was. Helaas viel er een balk af. Het was een beetje zo'n week, bijna daar maar toch nog niet helemaal. Over het algemeen ben ik erg blij, zeker met waar we vandaan komen."
Alessandra Volpi uit de Verenigde Staten bevestigde Forsten's commentaren, nadat ook zij in de eerste ronde geëlimineerd was met Berlinda. "Ik ben wel teleurgesteld in hoe de week geëindigd is," zei ze, "maar ik ben heel erg blij met mijn paard. Ze sprong een prachtige ronde vandaag. Ik ben dankbaar om hier te zijn en dankbaar voor de ervaring. Ze krijgt de beste zorg terug op stal nu en ik kijk er naar uit om weer met haar de ring in te rijden."
Degene die na de eerste ronde terugkeerden voor de laatste ronde, hadden elk hun eigen plan voor hun ritten. Voor Geir Gulliksen uit Noorwegen was het vooral belangrijk om zijn VDL Groep Quatro te voorzien van een goede dag rust op zijn vrije dag, de ruiter refereerde hiernaar als het "opladen" in zijn stal.
De Duitser David Will genoot van het publiek in Leipzig, die altijd voor iedereen juichen en niet alleen voor de ruiters van eigen bodem.

David Will met C Vier 2. Foto door Richard Juilliart voor FEI
Veteraan John Whitaker, die meedeed aan zijn 22e Finals, zei dat hij gewoon probeerde om door te gaan en foutloos rond te komen. "De volgende ronde gaat groots zijn!"
Steve Guerdat, die een prachtige foutloze, eerste ronde neerzette, hoopte erop dat hij zijn wereld weer rechtop kon zetten. "Het is zo fijn om weer bij een groot evenement te zijn. Ik ben heel blij om onderdeel van het spel te zijn vandaag," zei hij.
Het was een scherp einde van de tweede ronde waardoor de dingen echt interessant zouden worden, en de tussenstand veranderde veel. Guerdat tikte een balk uit de lepels, waardoor hij op een totaal van 17 strafpunten eindigde. Conor Swail uit Ierland pakte de leiding echter snel weer over toen hij met Count Me In twee strafpunten verzamelde en op een totaal van dertien uitkwam.

Jack Whitaker met Equine America Calmy de la Lande. Foto door Richard Juilliart voor FEI
Toen Max Kühner uit Oostenrijk met Elektric Blue P en Jos Verlooy uit België met Luciano van het Geinsteinde op vijftien en zestien punten eindigde, was het podium voor Guerdat definitief voorbij.
David Will wist met C Vier 2 een ronde lang de leiding te pakken met tien strafpunten, tot hij plaats moest maken voor de 20-jarige Jack Whitaker, neefje van John, die aan start stond van zijn eerste World Cup Finals. Whitaker liet een foutloze ronde uit het boekje zien, zijn vijfde in totaal, hij heeft enkel strafpunten voor tijdsoverschrijding gepakt, waardoor hij op negen strafpunten eindigde.
Na Jens Fredricson's foutloze ronde met een eindstand van acht strafpunten, zag Whitakers landgenoot Harry Charles slechts een balk naar beneden gaan waardoor zij gelijk kwamen te staan op negen strafpunten.
Daarna was het de beurt aan Martin Fuchs. Zijn geweldige foutloze ronde betekende dat hij op vijf strafpunten bleef staan, waardoor hij gegarandeerd was van een podiumplek. Maar welke zou dit zijn?

Martin Fuchs met Chaplin. Foto door Richard Juilliart voor FEI
Een tijdfout door over de toegestane tijd van 63 seconden te gaan, zou ervoor zorgen dat Smolders en Ward gelijk zouden staan met Fuchs. Een balk zou betekenen dat de overwinning naar Fuchs zou gaan.
Helaas voor beiden, viel het niet hun kant op. Smolders hoorde een balk de grond raken, waardoor hij op acht strafpunten totaal eindigde, gelijk met Fredricson. Bij Ward, die in een doodstille arena door zijn parcours ging, vielen er twee balken op de grond en ging hij over de tijd heen, wat hem negen strafpunten opleverde. Hierdoor eindigde de Amerikaan met totaal dertien strafpunten.
Uiteindelijk was het Charles die vierde eindigde, gevolgd door Jack Whitaker, Will, Ward, Swail, Kühner en Verlooy in die volgorde voor de top tien, met Guerdat op de elfde plaats en Ehning die opgaf in de eerste ronde.

Jens Fredricson met Markan Cosmopolit. Foto door Richard Juilliart voor FEI
Fredricson zei; "Ik heb genoten van elke seconde, en ik ben zo blij voor mijn team," waarbij hij refereert naar alle mensen op locatie en thuis die hem naar de Finals hebben geholpen. Toen hij richting de prijsuitreiking ging, dacht hij alvast aan het feest dat hij met zijn familie zou hebben, inclusief zijn broer Peder die in 2019 het brons won.
Harrie Smolders was berouwvol over die ene balk die hem duur kwam te staan. "Ik denk dat we echt een beetje pech hadden. We raakten de balk amper, en hij kwam al naar beneden. Tweede is ook een geweldige plaats."
De Nederlandse ruiter, voormalig nummer 1 op de wereldranglijst, prees Fuchs en zijn paard. "Chaplin is zo'n geweldig paard. Hij heeft het echt voor elkaar gekregen."

Harrie Smolders met Monaco. Foto door Richard Juilliart voor FEI
Fuchs was uitgelaten over zijn kampioenschapstitel. "Ik voel me geweldig! Beide paarden zijn fantastisch. Chaplin is zo'n ongelooflijke vechter. Ik ben erg blij om zo'n paard te hebben."
De Zwitser was blij dat zijn plan om twee paarden te gebruiken zo goed heeft uitgepakt. "Het is niet alleen aan mij," voegde hij nog toe, "het is het hele team rond ons."
"Ik moet zeggen, ik had verwacht weer tweede te eindigen, met Harrie en Mclain die na mij moesten komen. Ik ben erg blij met deze overwinning!"