Omslagfoto door Christophe Taniére/ FEI
Elke maand kies de FEI een paard van de maand. Voor februari is dat Explosion W, de 13-jarige nakomeling van Chacco Blue. Onder Ben Maher sprong de ruin naar Olympisch goud in Tokio. Vandaar dat de FEI deze 'Grote Vriendelijke Reus' eens verder onder de loep nam.
"Het is de wereld van Explosion, wij leven hier slechts in"
Een vrij nauwkeurig citaat van Ben Maher, hij en zijn team verwijzen naar de Big Friendly Giant beter bekend als Explosion W.
De nieuwe Olympische kampioen is een wonderbaarlijk talent - een springgenie. De verwachtingen en de druk op zijn ruiter moeten tijdens de Spelen immens zijn geweest, maar ze hielden de moed erin, maakten hun potentieel waar en wonnen het goud in Tokio.
Na de Olympische overwinning zei een zeer opgeluchte en dankbare Maher: "Hij kreeg echt vleugels voor mij. Hij is een echte atleet, geen normaal paard. Hij gaat als de bliksem - ik nam een groot risico over het middengedeelte en normaal kunnen we elkaars gedachten lezen. We zijn enorm op elkaar ingespeeld en ik voelde daar wel een lichte aarzeling. Maar dit is wat hem onderscheid van andere paarden, er komt altijd een beetje geluk bij kijken, maar het was ongelooflijk."

Ben Maher met Explosion W op de Olympische Spelen van Tokio in 2021. Foto: Christophe Taniére/FEI
Bij het springen maken beslissingen binnen een fractie van een seconde het verschil tussen winnen en verliezen.
In 2019, bij het EK in Rotterdam, ging het duo aan de leiding in de laatste ronde. Het ging mis toen Maher vroeg om een extra galoppas naar de waterbak toe, dit kostte hem de Europese titel. Het laat alleen maar zien wat voor een speciaal paard dit is als je teleurgesteld bent met zilver op een Europees Kampioenschap.
2019 was het jaar waarin Explosion detoneerde binnen de springwereld. Het was erg passend hoe hij beschreven werd als van een andere planeet, hij vloog de wereld rond en behaalde dit seizoen acht opvallende overwinningen. Naast het Europees zilver, verdienden ze ook nog teambrons in Rotterdam. Maar zelfs toen gingen de gedachten al richting Tokio.
De Nederlandse fokker Willy Wijnen zei dat hij in 2013 al wist dat Explosion een Tokio-paard zou worden. In zijn jongere jaren werd Explosion W gereden door Marielle van de Veer voordat Ben Maher hem als zevenjarige overnam. Aanvankelijk was de vos eigendom van Poden Farms, voordat Charlotte Rossetter en Pamela Wright in november 2019 het eigenaarschap overnamen.
Explosion W is geboren op 12 april 2009, dit jaar wordt hij dus dertien jaar oud. De KWPN vosruin is een nakomeling van de hengst Chacco Blue en merrie Uarina, die onder de naam Untouchable uitgebracht werd door Leon Thijssen. De vader van deze merrie is Baloubet du Rouet.

Foto door Christophe Taniére / FEI
Het winnen van Olympisch goud was dan misschien het hoogtepunt van 2021, maar daarmee waren de successen nog niet ten einde. Ze sloten het jaar af met het winnen van de Rolex IJRC top 10 in Genève.
Om te zien hoe dit machtige paard zijn snelheid en pas vertoond aan zijn naaste rivalen, waaronder King Edward, Killer Queen VDM en Hello Jefferson, moet een geweldig kerstcadeau geweest zijn.
Om een paard als Explosion in levende lijve in de ring te zien, is een onvergetelijke ervaring. Dat is wat Maher te zeggen had na de overwinning in Genève; "Explosion was ongelooflijk. Ik was een beetje nerveus, maar we gingen zo snel als we konden. Henny (Henrik von Eckermann en King Edward) zette me onder grote druk. Deze klasse heeft me in het verleden niet zoveel geluk gebracht, maar nu ging het beter voor mij!".
Vooruitblikkend, zijn er in augustus de Wereldruiterspelen in Pratoni del Vivaro, Italië. Als hij fit, gezond en goed loopt, zal Explosion er staan.
Het enige voordeel van het uitstellen van de Olympische Spelen met één jaar, is dat het niet lang meer duurt tot Parijs 2024.
Explosion W zal pas 15 jaar oud zijn bij de volgende Spelen. De afgelopen jaren zijn een schot in de roos geweest. De aankomende jaren kunnen dan ook zeker zo doorgaan.
Explosion is niet alleen een paard van het leven voor zijn connecties, maar ook voor de fans. Wat een genot om de GVR in actie te zien, laten we hopen dat de kans er nog een aantal jaren is.